niedziela, 18 września 2011

Śliwkowe klimaty



Gospodyni ze mnie żadna, kucharka też, gotuję bo muszę , przyznam że nigdy mi nie sprawiało przyjemności stanie nad garnkami ale zawsze lubiłam robić desery, piec ciasta ale takie nie wymyślne, a najbardziej to lubiłam robić przetwory. Nie czynię tego od dawna bo moja rodzinka ma tylko kilka ulubionych słoikowych dań i ogórki kiszone to przebój nr.1 i już.
Ale czasami przypadek sprawia że znowu łapię wiatr w żagle , tym razem zostałam zarzucona owocami, szkoda mi było zmarnować ten dar więc przetwarzałam śliwki na różne sposoby, zaczęłam od knedli, upiekłam ciasta, zrobiłam nutellę śliwkową a skończyłam na suszonych śliwkach.



Suszone śliwki wg przepisu mojej mamy

Kilogram cukru i pół litra wody rozpuszczamy i zagotowujemy, tym syropem zalewamy wydrylowane śliwki, odstawiając na 24 godz. Po czym odcedzamy syrop, zagotowujemy i znowu zalewamy śliwki odstawiając je na 24 godz. Proces ten powtarzamy raz jeszcze. Po trzech dniach odcedzamy syrop, zagotowujemy go i rozlewamy do słoiczków, można go zastosować do picia rozcieńczając wodą. Śliwki natomiast suszymy w piekarniku nastawionym do 70 lub 50 stopni, uchylają leciutko drzwiczki piekarnika, prze około dwa dni po troszeczku suszymy w ten sposób śliweczki i gotowe. Bardzo dobre do ciast, mięs lub kompotu z suszu, świetne na trawienie, polecam.



Jest zainteresowanie nutellą , więc dopisuję przepis.

Nutella Śliwkowa

Receptariusz

2kg śliwek
1kg cukru
1 cukier waniliowy
1 gorzka czekolada
15 dkg kakao

Wydrylowane śliwki miksujemy , przecieramy przez sito aby odłączyć skórkę, smażymy w garnku razem z cukrem aby uzyskać gęstą konsystencję, pod koniec dodajemy czekoladę i kakao, jeszcze chwile gotujemy. Ma być konsystencji takiej aby można smarować na chleb ale jak wyjdzie rzadka nie martwić się , ja nawet taka wolę bo używam ją jako polewę do deserów, lodów i co tam kto uważa.


Przepyszne ciasto ze śliwkami, proste w wykonaniu, ślad odchodzącego lata.

Receptariusz
1kg śliwek, 2łyżki cukru.

Ciasto: 40dkg mąki, 20dkg masła, 2 jaja, 10dkg cukru, łyżeczka proszku do pieczenia, szczypta soli.

Zalewa: 2 jaja, szklanka śmietany, płaska łyżka mąki, 10dkg cukru.

Z podanych składników wyrobić gładkie ciasto i włożyć na 30min. do lodówki. Formę wyłożyć ciastem. Ułożyć umyte, wydrylowane śliwki. Posypać cukrem i wstawić do nagrzanego piekarnika na 10 min.

Wymieszać składniki zalewy. Po 10 min. wysunąć ciasto z piekarnika i wylać na nie zalewę. Piec jeszcze około 35 min.
Smacznego

15 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawe przepisy, zwłaszcza ten na śliwki suszone, zapisałam w przepiśniku. A u mnie też na kuchence bulgoczą konfitury śliwkowe. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Hvala na receptu i odličnim fotografijama. Obožavam kolače i pekmez od šljiva, njamii:)

    Ugodna nedjelja:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nutella wygląda ciekawie, ciekawe jak smakuje?

    OdpowiedzUsuń
  4. NUTELLA SLIWKOWA???PIERWSZY RAZ SŁYSZĘ.....A CIASTO WYPRÓBUJĘ:)))

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale cuda, dodaję do przepisów, może kiedyś...
    Śliwkowa pora, coś pięknego!

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę spróbować śliwkową nutellę:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Na nutellę też się czaję w tym roku, bo mam nadprogramowe kilogramy śliwek ;O) Nie za dużo, bo ja zjadam na surowo, jednak ciut zostało ;O)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziekuje za przepis na suszone sliwki..skorzystam jeszcze tego lata..pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię tu zaglądać :) Z każdego Twojego posta można się czegoś nauczyć .Pozdrawiam bardzo serdecznie dziękując za przepisy. Kusi mnie śliwkowa NUTELLA i chyba się wezmę za jej przyrządzenie ... mniam mniam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Sliwkowa nutella kusisz jak nikt, Jasminku:-))))
    Pozdrawiam cieplutko!!!
    P.S. mam nadzieje, ze przynajmniej ten komentarz pozostanie, bo kilka mi juz wczesniej "wcielo", wrrrr!

    OdpowiedzUsuń
  11. Olá Jasmin,muito prazer!!
    Amei seus trabalhos são MARAVILOHOSOS e delicados!!
    Parabéns!!
    Um Abraço.
    Marcia.

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuję ślicznie za komentarze, mam nadzieję że przepisy się do czegoś przydadzą. Ja właśnie dzisiaj pojadłam naleśniki z nutellą śliwkową i bitą śmietaną. Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  13. Какая красота! Рецепт утащила, попробую испчеь пирог!

    OdpowiedzUsuń